Rozhovor s ministrem Havlíčkem: Argumentace k výstavbě dálnice D3 potřebuje vyjasnit

06. 09. 2020 Ondřej Polanský

Ve středu 2.9. jsem se v pořadu Události komentáře střetl s ministrem Karlem Havlíčkem na tématu výstavby dálnice D3. Na to, o jak důležité téma jde jsme měli na dialog vymezeno asi 10 minut, což v praxi znamenalo, že jsem na svůj názor měl jednu repliku a jednu krátkou reakci na závěr. Je jasné, že během této doby nelze dojít k žádnému závěru, maximálně můžete naznačit (a nevyřešit) střet, i když možná právě o tohle v televizi jde. Když odhlédnu od merita debaty (dálnice D3 a její alternativy by vydaly na samostatný příspěvek), na odpovědích pana ministra mě zaujalo několik věcí, na které jsem se musel zpětně dotázat emailem.

Číst dále


Ministerstvo dopravy nadále toleruje nelegální billboardy, dochází k hrubému porušení zákona

24. 06. 2020 Ondřej Polanský

Pirátský analytický tým zmapoval stokilometrový úsek na dálnici D1, aby se přesvědčil, zdali Ministerstvo dopravy i nadále toleruje nelegální billboardy, před kterými důrazně varují odborníci na bezpečnost silničního provozu - například BESIP. Lhůta pro odstranění těchto reklamních zařízení vypršela totiž v září 2017, dochází tedy k hrubému porušení zákona.

Číst dále


Omezení korupce i průtahů při stavbě dálnic: prosadili jsme elektronický stavební deník

19. 06. 2020 Ondřej Polanský

Piráti slaví úspěch. Sněmovnou dnes prošel návrh zákona o urychlení výstavby infrastruktury, jehož součástí je i pirátský návrh na zavedení elektronického stavebního deníku. Ten budou nově muset vést všichni dodavatelé stavebních prací u všech staveb zadávaných jako nadlimitní veřejné zakázky placené z veřejných peněz. Piráti si od změny slibují zefektivnění, zrychlení a centralizaci kontroly stavebních prací.

Číst dále


Strategický podnik nebo strategická přátelství? Zamyšlení o kritériích státní podpory

19. 06. 2020 Ondřej Polanský

Co je a co není strategický podnik? Tuto otázku budeme řešit stále častěji a snad i v pátek na plénu Poslanecké sněmovny. Na páteční jednání již podruhé navrhnu bod o vládou plánovaném odkupu soukromého železničního dopravce Leo Express. Ten by se mohl po Smartwings stát dalším možným příjemcem státní podpory, jakožto údajně strategický podnik. Jaká jsou ale kritéria pro zařazení soukromé společnosti do výsadní kategorie strategických podniků? Mělo by jít o firmu ve svém oboru nenahraditelnou, poskytující důležité služby státu a občanům. Jaká kritéria si však zvolila česká vláda Andreje Babiše, potažmo jím dosazený ředitel Českých drah, můžeme jenom hádat.

Číst dále


Nové emisní kategorie navržené vládou nedávají smysl, hybridní vozy k nižším emisím ve městech nepřispějí

08. 06. 2020 Ondřej Polanský

Vláda dnes projednává tisk, který upravuje zařazení silničních vozidel do emisních kategorií. Nově má dojít k zařazení plug-in hybridů a elektromobilů do jedné kategorie. Z hlediska záměru snižovat znečištění ovzduší z dopravy do roku 2050 limitně k nulovým hodnotám je zařazení tzv. bezemisních vozidel (ať už elektrických nebo vodíkových) do jednoho pytle s vozidly, která mohou jezdit i výhradně v režimu na benzín nebo naftu, zbytečným a nekoncepčním krokem, který ohrozí dosažení stanoveného cíle. Tento názor prezentovala v připomínce i Hospodářská komora České republiky, jejíž připomínky vláda nereflektovala.

Číst dále


Jestli je koupě ČSA dobrý obchod, ať si je premiér přidá do portfolia Agrofertu

15. 04. 2020 Ondřej Polanský

Jsou krachující firmy bez perspektivy tím, do čeho by teď měl investovat stát a za co by měl mít odpovědnost? Stát už převzal vytunelované OKD, které má být letos ve ztrátě jedné miliardy. Teď máme na stole ČSA. Stát přitom České aerolinie před léty prodal soukromým investorům, dnes je ze společnosti lokální aviatická společnost o 12 letadlech, kterou před krachem zachránili Korejci.

Proč by měl právě tuto společnost kupovat stát? Skoupí stát všechny krachující podniky v Česku?

Číst dále


Ještě k problematice železničních přejezdů

05. 03. 2020 Ondřej Polanský

Nedávno na Pirátských listech vyšel článek o tom, že Správa železnic nedostatečně investuje do zabezpečení železničních přejezdů. Inspirovalo mě to k sepsání tohoto článku, ve kterém se pokusím popsat, co vše se ve prospěch vyšší bezpečnosti na přejezdech děje již dnes a proč se závěry původního článku mohu souhlasit pouze částečně.

Číst dále


Velké dopravní stavby pod vedením hnutí ANO váznou. Čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu

30. 09. 2019 Ondřej Polanský

Jak to vypadá s přípravou velkých dopravních staveb v Česku? Vláda dnes projednala materiál „Přehled investorské přípravy dopravních staveb s cenou nad 300 milionů korun“, který připomíná festival odložených snů. Především situaci se stavbou obchvatů bych označil doslova za debakl. Ani po pěti letech, kdy Ministerstvo dopravy ČR vede vládní hnutí ANO a má tzv. klid na práci, se situace nelepší. Výsledkem je bohužel to, že čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu. Louny, Chrudim, Havlíčkův Brod i Karviná si na tolik očekávaný odklon dopravy z města ještě pár let počkají.

Číst dále


Elektronické mýto: neslavné finále nekonečného příběhu

25. 07. 2019 Ondřej Polanský

tl;dr: pět a půl roku vládnou ministerstvu dopravy a vymlouvají se, že rozšíření mýta na dalších 900 km silnic tlačil Sobotka.

Od ledna se v souvislosti se změnou elektronického mýta zpoplatňuje dalších 900 km silnic prvních tříd. Akce, která má zásadní praskliny od svého samého počátku před více než čtyřmi lety se blíží do svého finále (což poznáme podle toho, že autoři celé myšlenky od ní začínají dávat ruce pryč).

Číst dále


Pojďme stavět vysokorychlostní tratě, ne kanály!

14. 06. 2019 Ondřej Polanský

Čau lidi. Tento týden jsem se zúčastnil dvou zajímavých událostí, které, přestože jedna na druhou nijak nenavazovala, spolu úzce souvisí. V úterý jsem měl tu čest otevřít úvodním projevem o stavu přípravy výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) konferenci Czech Raildays v Ostravě, a dnes jsem se zúčastnil senátního veřejného slyšení k problematice výstavby vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. tl;dr: Přál bych si, aby se entuziasmus kolem zastánců DOL nějak přelil na kompetentní stakholdery pro výstavbu VRT, a naopak tendence umírněného pokroku v mezích zákona vynucena spíše zahraničními okolnostmi stála za pozvolnou aktivitou českých rejdařů.

Číst dále


Zpomalí hyperloop nástup pohodlné a rychlé osobní dopravy?

24. 10. 2018 Ondřej Polanský

Nápad využívat potrubní poštu pro dopravu lidí je starý jako tato technologie sama. Jenže před několika lety (cca 2013) se objevily první společnosti, jejichž předmětem podnikání se stal právě výzkum a vývoj technologie hyperloop. Ve chvíli, kdy se o vývoj technologie začne zajímat komerční společnost, jde o signál, že svůj produkt bude chtít v dohledné době využít obchodně. A to je přesně ten okamžik, kdy bychom měli zpozornět.

Číst dále


Sněmovnou prošel zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury

29. 06. 2018 Ondřej Polanský

Dnes dnes prošel sněmovnou zákon, který podle odhadů o pět let urychlí výstavbu dopravní infrastruktury, tedy především silnic a železnic. Jde o zákon, na kterém jsem intenzivně pracoval od prosince loňského roku, a na kterém jsem se vlastně legislativní proces ve sněmovně učil. Šlo o sedm měsíců docela tvrdé práce a vyjednávání, které doufám skončilo tak, že se za něj nemusím stydět.

Číst dále


Filipika proti novému mýtnému systému

13. 06. 2018 Ondřej Polanský

V červnu 2017 vypsalo Ministerstvo dopravy tendr na nový mýtný systém. Ten má být lacinější na provoz a pokryje širší území, a proto se vyplatí jít cestou revoluce namísto evoluce, a současný plně zaplacený a funkční systém zahodit. Tento argument ministerstva dopravy má však při bližším zkoumání několik skulin, které se vyplatí detailněji prozkoumat.

Číst dále


Proč potřebujeme zákon o liniových stavbách

17. 03. 2018 Ondřej Polanský

V úterý 6. března prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně novela zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, médii často a chybně označovaná za zákon o liniových stavbách. Proč je to pojmenování chybné, si dovolím trochu osvětlit, jde vlastně o klíč k celému problému.

Číst dále


Jak se v Česku vaří zákony

10. 02. 2018 Ondřej Polanský

Každý přispěl se svou troškou do mlýna: “Když má předběžná držba platit pro silnice, proč by neměla pro komunikační infrastrukturu?” “Pokud jsou tam uvedeny ropovody, musí tam být i horkovody, na ty jste zapomněli” a podobně. Ze zákona, který původně byl záplata na konkrétní akutní problém, se stal vánoční stromeček, na který si každý pověsil, co pokládal za důležité. Bez analýz. Bez předchozí komunikace. 24h před podáním zákona do sněmovny jako oficiálního sněmovního tisku opatřeného důvodovou zprávou… Zajímá vás, jak se v Česku doopravdy vaří zákony? Povím vám svůj příběh o tolik propírané novele zákon ke zrychlení dopravní infrastruktury.

Číst dále


Účastníci zájezdu: DUKOVANY part one

03. 02. 2018 Ondřej Polanský

Minulý týden jsem se jako člen Hospodářského výboru zúčastnil svého prvního poslaneckého výjezdního zasedání. Cíl: jaderná elektrárna Dukovany. Účel: Nejistý (když jde o ČEZ, jeden nikdy neví).

Číst dále


Doladění a spuštění webu

24. 12. 2017 Ondřej Polanský

Vánoce jsou čas klidu, míru a pohody, které chceme vychutnávat se svými rodinami. Pokud tedy nejste poslanec, to dokončujete resty, které se vám dva měsíce hromadily. Doladění a spuštění osobního webu je jedním z takových restů.

Číst dále


Iniciativa sepněme Moravskou

08. 12. 2017 Ondřej Polanský

Iniciativu „Sepněme Moravskou“ jsme chystali pro komunální volby 2018 v Ostravě ještě daleko dříve, než někoho z nás napadlo, že bych se mohl dostat do Parlamentu. S radostí proto oznamuji, že dnes byla jak (znovu)založena místní buňka pirátské strany v Moravské Ostravě a Přívoze, ale také představen náš hlavní projekt.

Číst dále